SZERVEZETFEJLESZTÉS
Mindkét irány egyetlen célt szolgál, mégpedig azt, hogy változást érjen el a szervezet jelenlegi működésében. El kell fogadnunk, hogy minden (vagy sok minden) meg fog változni, amihez eddig hozzászoktunk. Megváltozhatnak a vezetői rutinok, az alkalmazott sztenderdek, a kommunikáció, a szervezeti felépítés, az egyes munkaköri-, felelősségi-, és hatáskörök, a számonkérés és visszajelzések módja. Bekerülnek újabb vezetői rutinok, újabb szabályok, eljárások, követési rendszerek.
Az, hogy a vezetők bizonyos szituációkban mit mondanak, hogyan döntenek és cselekszenek, elsősorban saját gondolkodásmódjuk határozza meg. Ha sikerül felismerniük, hogy ezek a gondolatok néha torzíthatják is a valóságot, az már fél siker. A hatékony fejlesztések alapja a valódi változtatási szándék és hit abban, hogy jó vezetők nélkül egy cég sosem lesz igazán sikeres.
LEGYEN SZÓ FOLYAMAT VAGY SZERVEZETFEJLESZTÉSRŐL, MINDKÉT IRÁNY ESETÉBEN EGY MEGHATÁROZOTT MENETREND SZERINT HALADUNK:
1) Szervezeti diagnózis „0” fázisában: beszélünk a problémákról, a cég jövőbeni terveiről, az elérendő célokról.
2) Szervezeti diagnózis „1” fázisában: felmérjük a cég jelenlegi állapotát, vagyis megvizsgáljuk azt az ALAPOT, amire a fejlesztéseket építjük majd. Adatokat gyűjtünk és elemzünk, interjúkat készítünk.
3) Stratégiai irány kijelölés fázisában: közös nevezőre jutunk abban a tekintetben, hogy melyek azok a területek, ahol az azonnali változtatásokat, intézkedéseket el kell indítanunk és melyek azok, melyekkel csak pár hónap múlva foglalkozunk majd. Ebben a szakaszban meghatározzuk azt is, hogy kinek mi lesz a feladata, milyen időterv szerint haladjon, mit figyeljen és kivel beszéljen. Az alkalmazandó, eszközök körét (coaching, készségfejlesztő tréningek, képzések, diagnosztikai mérések, személyiségtesztek, szociometriai mérések, munkakör és kompetencia-elemzés, kockázatelemzés…) is tisztázzuk itt.
4) Beavatkozás fázisában: a kitűzött cél érdekében bevetjük a fenti eszközök egyikét vagy kombinációját és ezzel elindul a fejlesztési projekt.
5) Köztes mérések fázisában tapasztalatokat gyűjtünk, egyeztetünk, megfigyelünk, és ha kell, állítunk a fejlesztési irány fókuszán.
6) Visszamérés fázisában megvizsgáljuk, hogy az általunk alkalmazott fejlesztési módszer, milyen mértékben hatott a szervezetre, hol és milyen mértékben értünk el változást, hol szükséges esetleges újabb fejlesztési projekt. Mivel nem termelési és matematikai adatokkal, hanem emberekkel dolgozunk, a visszamérést természetesen nem úgy kell elképzelni, mint egy minőségi probléma kiküszöbölését vagy selejtcsökkentést, melyet számokkal könnyű alátámasztani. A humán fejlesztés – akárcsak az adminisztratív folyamatok fejlesztése is – sokkal kevésbé számszerűsíthető, hatása sokszor hónapokkal vagy 1 évvel később érződik csak, ezzel fontos már előre tisztában lennünk.
Tanácsadói támogatásra van szüksége?
Kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot és szakértő kollégák hamarosan felkeresi Önt!
Fókusz területek
-
Soft skill tréningek
Vezetőknek, középvezetőknek több témában
-
Vezetői és team coaching
A sikeres és jól működő csoportokért